قانون٠Ûدایت Û”Û”Û”Û”Û” مولانا امین اØ+سن اصلاØ+ÛŒ
qanoon-e-hidayat.jpg
قرآن Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ ایمان Ùˆ عمل Ú©ÛŒ تعلیم اور قلب Ùˆ روØ+ Ú©Û’ تزکیے کیلئے اتارا ،دماغی عیاشیوں اور کج بØ+ثیوں کیلئے Ù†Ûیں
اس لیے اس کا Ùیض صر٠انÛÛŒ لوگوں Ú©Ùˆ Ù¾ÛÙ†Ú† سکتا ÛÛ’ جو اس Ú©Û’ پاس پاک دل اور سننے والے کان Ù„Û’ کر Ø+اضرÛوں‘جنگجو دماغ اور اÙلجھانے والی عقل Ù„Û’ کر Ù†Û Ø¢Ø¦ÛŒÚºÛ”Ø³ÙˆØ±ÛÙ” Ù‚ میں Ùرمایا :ترجمÛ’’بے Ø´Ú© اس میں ان لوگوں Ú©Û’ لیے بڑی یاد دÛانی ÛÛ’ جن Ú©Û’ پاس دل ÛÙˆ یا ÙˆÛ Ø¨Ø§Øª Ù…ØªÙˆØ¬Û ÛÙˆ کر سننے Ú©Û’ لیے کان لگائیں‘‘۔ (Ø³ÙˆØ±Û Ù”Ù‚Û” 37-50)
اور پھر قرآن میں ÛÛŒ قلب Ú©Û’ متعلق ÛŒÛ ØªØµØ±ÛŒØ+ Ùرمائی Ú©Û ØªØ±Ø¬Ù…Û’’ ÙˆÛ Ø³Ù„ÛŒÙ… Ûو۔‘‘(الصٰÙت۔ 84:37) (جب Ú©Û ÙˆÛ Ø+اضر Ûوا اپنے رب Ú©Û’ Ø+ضور میں قلب٠سلیم Ú©Û’ ساتھ)۔سورÛÙ” Ù‚ میں ÛÛ’: وجاء بقلب منیب۔(Ù‚Û”33:50 )(اور Ø+اضر Ûوا Ù…ØªÙˆØ¬Û Ø±ÛÙ†Û’ والے دل Ú©Û’ ساتھ)۔ان دونوں Ù„Ùظوں سے ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª واضØ+ Ûوجاتی ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ùˆ خدا کا کلام سننے کیلئے آئے ÙˆÛ Ù‚Ù„Ø¨Ù Ø³Ù„ÛŒÙ… اور قلب٠منیب Ù„Û’ کر آئے۔متکبر اور جبار کا قلب Ù„Û’ کر Ù†Û Ø¢Ø¦Û’â€˜ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§ÛŒØ³Û’ دلوں پر Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ Ù…Ûر Ûوتی ÛÛ’â€˜ÙˆÛ Ø®Ø¯Ø§ Ú©ÛŒ باتوں Ú©Û’ سمجھنے سے قاصر Ûوتے Ûیں:
ترجمÛ:’’جو Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ آیات Ú©Û’ باب میں Ú©Ù¹ Ø+جتی کرتے Ûیں بغیر کسی دلیل Ú©Û’ جو ان Ú©Û’ پاس آئی Ûو‘ Ø§Ù„Ù„Û Ø§ÙˆØ± اÛÙ„ ایمان Ú©Û’ نزدیک ÙˆÛ Ù†Ûایت مبغوض Ûیں‘ اسی طرØ+ Ø§Ù„Ù„Û Ù…Ûر کر دیا کرتا ÛÛ’ Ûر متکبر Ùˆ جبار Ú©Û’ دل پر‘‘۔(سورۃالم٠ˆ من 35-40)
قرآن Ú©Û’ تدبر Ú©Û’ Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ مرØ+Ù„Û’ میں جو بات واضØ+ Ûوتی ÛÛ’ ÙˆÛ ÛŒÛÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ Ú©ÛŒ طر٠صر٠وÛÛŒ بڑھنا موجب خیر Ùˆ برکت ÛÛ’ جو ایمان اور عمل صالØ+ Ú©Û’ Ø+صول کیلئے Ûو۔اس ایک خواÛØ´ Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø§Ú¯Ø± کسی شخص Ú©Û’ اندر کسی دوسری خواÛØ´ کا کوئی ادنیٰ Ø´Ø§Ø¦Ø¨Û Ø¨Ú¾ÛŒ پایا گیا تو بس قرآن کا Ø¯Ø±ÙˆØ§Ø²Û Ø§Ø³ کیلئے بند ÛÛ’ اور پھر انسانی سعی Ùˆ کاوش Ú©ÛŒ کوئی کلید بھی اس بنددروازے Ú©Ùˆ Ù†Ûیں کھول سکتی۔بات Ú©Ùˆ سنئے اور Ùوراً اس Ú©ÛŒ طر٠عمل اور پیروی کیلیے قدم بڑھا دیجئے تو قرآن خوش ÛÛ’ اور پھر Ø¯Ø±Ø¬Û Ø¨Ø¯Ø±Ø¬Û Ø§ÛŒÙ…Ø§Ù† اور عمل Ú©ÛŒ راÛÙˆÚº میں ÛÙ… جس قدر استوار اور مضبوط Ûوتے جائیں Ú¯Û’ اÙسی قدر اس Ú©ÛŒ برکتیں Ûمارے لیے بڑھتی جائیں گی‘ لیکن اگر ایسا Ù†Ûیں Ûے‘ÛÙ… قرآن Ú©ÛŒ باتیں معلوم کرنا چاÛتے Ûیں مگر Ûمت عمل Ù†Ûیں رکھتے‘یا اپنی خواÛشوں Ú©Ùˆ اس Ú©Û’ اØ+کام Ú©Û’ Ø¢Ú¯Û’ ترک Ù†Ûیں کر سکتے‘یا Ù…Ø+ض اس لیے اس Ú©Ùˆ پڑھنا چاÛتے Ûیں Ú©Û ÛÙ… Ú©Ùˆ ’’تØ+قیق‘‘ اور’’ریسرچ‘⠘ کا ذوق ÛÛ’ یا Ûمارے Ú©Ú†Ú¾ اپنے خیالات Ûیں جن کیلئے قرآن Ú©ÛŒ سند ڈھونڈنا چاÛتے Ûیں تو Ûمارے لیے Ù…Ø+رومی Ú©Û’ سوا قرآن میں اور Ú©Ú†Ú¾ Ù†Ûیں Ûے۔اوپر ÛÙ… Ù†Û’ دو جماعتوں کا جو ذکر کیاÛÛ’ ÙˆÛ Ø¨Ø§Ù„Ú©Ù„ اصولی تقسیم تھی۔قرآن مجید Ù†Û’ اس سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¨Ø³Ø· Ùˆ تÙصیل Ú©Û’ ساتھ ÛÙ… Ú©Ùˆ بتایا ÛÛ’ Ú©Û Ú©Ø³ قسم Ú©Û’ لوگ Ûیں جو قرآن سے Ûدایت Ø+اصل کرتے Ûیں اور کس قسم Ú©Û’ لوگ Ûیں جو اس Ú©Û’ Ùیض سے Ù…Ø+روم رÛتے Ûیں۔
Ûدایت Ùˆ ضلالت Ú©Û’ متعلق ایک اصول٠Ø+قیقت تو ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ Ø³Ø±ØªØ§Ø³Ø±Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ توÙیق اور اس Ú©ÛŒ توÙیق سے Ù…Ø+رومی پر منØ+صر Ûے۔جن لوگوں Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° توÙیق عطا Ùرماتا ÛÛ’ ÙˆÛ Ø§Ø³ Ú©ÛŒ کتاب سے Ùیض اٹھاتے Ûیں اور جن لوگوں Ú©Ùˆ ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†ÛŒ توÙیق سے Ù…Ø+روم کر دیتا ÛÛ’ ÙˆÛ Ø§Ø³ Ùیض سے Ù…Ø+روم Ø±Û Ø¬Ø§ØªÛ’ Ûیں۔اس ضابطے Ú©Ùˆ قرآن Ù†Û’ ان الÙاظ میں بیان Ùرمایا ÛÛ’:ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™ÛŒÛ Ú©ØªØ§Ø¨ ÛÛ’ جو ÛÙ… Ù†Û’ تمÛاری طر٠اس لیے اتاری ÛÛ’ Ú©Û ØªÙ… لوگوں Ú©Ùˆ تاریکیوں سے نکال کر روشنی Ú©ÛŒ طر٠لائو‘ان Ú©Û’ رب Ú©Û’ اذن سے‘خدائے عزیز Ùˆ Ø+مید Ú©Û’ Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ú©ÛŒ طرÙ‘‘۔یعنی قرآن مجید کا مقصد لوگوں Ú©Ùˆ گمراÛÛŒ Ùˆ ضلالت Ú©ÛŒ تاریکی سے نکال کر ایمان Ùˆ Ûدایت Ú©ÛŒ روشنی میں لانا ÛÛ’ اور ÛŒÛ Ú©Ø§Ù… ایک مخصوص قانون Ú©Û’ مطابق انجام پاتا ÛÛ’Û”Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ùرمایا ÛÛ’:باذن ربھم Û” یعنی پیغمبر Ú©Û’ اختیارمیں Ù†Ûیں ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø¬Ø³ Ú©Ùˆ چاÛÛ’ ایمان Ùˆ Ûدایت بخش دے‘ Ø¨Ù„Ú©Û ÛŒÛ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ اختیار میں Ûے‘ ÙˆÛ Ø¬Ø³ Ú©Ùˆ چاÛتا ÛÛ’ ایمان سے بÛØ±Û ÙˆØ± Ùرماتا ÛÛ’ اور جس Ú©Ùˆ چاÛتا ÛÛ’ گمراÛÛŒ Ú©Û’ Ú©Ú¾Úˆ میں گرا دیتا ÛÛ’ اور اس کا ÛŒÛ Ú†Ø§Ûنا ایک قانون٠Ø+کمت Ú©Û’ مطابق ÛÛ’Û”ÙˆÛ Ù‚Ø§Ù†ÙˆÙ†Ù Ø+کمت کیاÛے؟اس کا جواب قرآن مجید Ù†Û’ متعدد مقامات میں دیا Ûے‘لیکن سورÛÙ” Ø¨Ù‚Ø±Û Ú©Û’ آخر میں‘تعلیم Ø+کمت Ú©Û’ باب میں‘اس پر نسبتاً Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ØªÙصیل Ú©Û’ ساتھ بØ+Ø« Ú©ÛŒ Ûے۔اس لیے ÛÙ… اسی مقام Ú©Ùˆ اس معاملے Ú©ÛŒ توضیØ+ Ú©Û’ لیے منتخب کرتے Ûیں۔Ùرمایا: ترجمÛ:â€™â€™Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ù† لوگوں کا کارساز ÛÛ’ جو ایمان لاتے Ûیں‘ ÙˆÛ Ø§Ù† Ú©Ùˆ تاریکیوں سے روشنی Ú©ÛŒ طر٠لاتا ÛÛ’ اور جن لوگوں Ù†Û’ Ú©Ùر کیا ÛÛ’ ان Ú©Û’ کارساز طاغوت بنتے ÛÛŒÚºâ€˜ÙˆÛ Ø§Ù† Ú©Ùˆ روشنی سے تاریکیوں Ú©ÛŒ طر٠دھکیلتے Ûیں۔یÛÛŒ لوگ دوزخی Ûیں‘ ÛŒÛ Ø§Ø³ میں ÛÙ…ÛŒØ´Û Ø±Ûیں گے۔‘‘
یعنی Ø§Ù„Ù„Û Ø§ÙˆØ± اس Ú©ÛŒ کتاب Ú©ÛŒ رÛنمائی صر٠اÛÙ„ ایمان کیلئے مخصوص Ûے‘ اÛÙ„ Ú©Ùر اس سے Ù…Ø+روم Ûیں۔اÛÙ„ Ú©Ùر Ú©Û’ رÛبر ومددگار طاغوت Ûیں‘ ÙˆÛ Ø§Ù† Ú©Ùˆ روشنی میں Ù†Ûیں آنے دیتے‘ اور اگر کبھی روشنی Ú©ÛŒ کوئی کرن ان Ú©Û’ سروں پر جھلک بھی جاتی ÛÛ’ تو ان Ú©Û’ طاغوت Ùوراً ان Ú©Ùˆ دھکیل کر تاریکی Ú©Û’ Ø³ÛŒØ§Û Ù¾Ø±Ø¯ÙˆÚº میں چھپا دیتے Ûیں Ú©Û Ú©Ûیں ÙˆÛ Ø±ÙˆØ´Ù†ÛŒ Ú©Û’ راز سے آشنا Ù†Û ÛÙˆ جائیں۔اس Ú©Û’ بعد Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ ان لوگوں Ú©ÛŒ مثال بیان Ú©ÛŒ ÛÛ’ جن Ú©Ùˆ تاریکی سے روشنی Ú©ÛŒ طر٠سے نکالتا Ûے‘ یا جن Ú©Ùˆ تاریکی میں Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ دیتا ÛÛ’ اور اس Ú©Û’ لیے تین شخصوں Ú©Ùˆ منتخب کیا ÛÛ’ جو درØ+قیقت تین جماعتوں Ú©Û’ نمائندے Ûیں۔Ùرمایا:
ترجمÛ:’’کیا تم Ù†Û’ اس Ú©Ùˆ Ù†Ûیں دیکھا جس Ù†Û’ ابراÛیم سے اس Ú©Û’ رب Ú©Û’ باب میں اس ÙˆØ¬Û Ø³Û’ Ø+جت Ú©ÛŒ Ú©Û Ø®Ø¯Ø§ Ù†Û’ اس Ú©Ùˆ اقتدار بخشا تھا‘ جب Ú©Û Ø§Ø¨Ø±Ø§Ûیم Ù†Û’ Ú©Ûا Ú©Û Ù…ÛŒØ±Ø§ رب تو ÙˆÛ ÛÛ’ جو زندگی بخشتا اور موت دیتا ÛÛ’â€˜ÙˆÛ Ø¨ÙˆÙ„Ø§ Ú©Û Ù…ÛŒÚº بھی Ø²Ù†Ø¯Û Ú©Ø±ØªØ§ اور مارتا Ûوں۔ابراÛیم Ù†Û’ Ú©Ûا Ú©Û ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª ÛÛ’ توا Ù„Ù„Û Ø³ÙˆØ±Ø¬ Ú©Ùˆ پورب سے نکالتا ÛÛ’ تو اسے Ù¾Ú†Ú¾Ù… سے نکال دے تو ÙˆÛ Ú©Ø§Ùر ÛŒÛ Ø³Ù† کر Ø¨Ú¾ÙˆÙ†Ú†Ú©Ø§Ø±Û Ú¯ÛŒØ§ اور Ø§Ù„Ù„Û Ø¸Ø§Ù„Ù…ÙˆÚº Ú©Ùˆ Ø±Ø§Û ÛŒØ§Ø¨ Ù†Ûیں کرتا۔یا جیسے Ú©Û ÙˆÛ Ø¬Ø³ کا گزر ایک بستی پر Ûوا ‘اس Ù†Û’ Ú©Ûا Ú©Û Ø¨Ú¾Ù„Ø§ Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ø³ Ú©Ùˆ اس Ú©Û’ Ùنا ÛÙˆ Ú†Ú©Ù†Û’ Ú©Û’ بعد کس طرØ+ Ø²Ù†Ø¯Û Ú©Ø±Û’ گا؟تو Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ اس Ú©Ùˆ سوسال Ú©ÛŒ موت دیدی‘ پھر اس Ú©Ùˆ اٹھایا Û” پوچھا:کتنی مدت اس Ø+ال میں رÛے؟بولا:ایک دن یا ایک دن کا Ú©Ú†Ú¾ Ø+صÛÛ”Ùرمایا:Ø¨Ù„Ú©Û ØªÙ… پورے سوسال اس Ø+ال میں رÛے۔اب تم اپنے کھانے پینے Ú©ÛŒ چیزوں Ú©ÛŒ طر٠دیکھو‘ ان میں سے کوئی چیز بÙسی تک Ù†Ûیں اور اپنے گدھے Ú©Ùˆ دیکھو‘ÛÙ… اس Ú©Ùˆ کس طرØ+ Ø²Ù†Ø¯Û Ú©Ø±ØªÛ’ Ûیں تا Ú©Û ØªÙ…Ûیں اٹھائے جانے پر یقین ÛÙˆ اور تا Ú©Û ÛÙ… تمÛیں لوگوں کیلیے ایک نشانی بنائیں اور Ûڈیوں Ú©ÛŒ طر٠دیکھو‘کس طرØ+ ÛÙ… ان کا ÚˆÚ¾Ø§Ù†Ú†Û Ú©Ú¾Ú‘Ø§ کرتے Ûیں‘ پھر ان پر گوشت چڑھاتے Ûیں۔پس جب اس پر Ø+قیقت اچھی طرØ+ واضØ+ ÛÙˆ گئی ÙˆÛ Ù¾Ú©Ø§Ø±Ø§ ٹھا Ú©Û Ù…ÛŒÚº مانتا ÛÙˆÚº Ú©Û Ø¨Û’ Ø´Ú© Ø§Ù„Ù„Û Ûر چیز پر قادر Ûے۔اور یاد کرو جب Ú©Û Ø§Ø¨Ø±Ø§Ûیم Ù†Û’ Ú©Ûا Ú©Û Ø§Û’ میرے رب! مجھے دکھا دے تÙÙˆ مردوں Ú©Ùˆ کس طرØ+ Ø²Ù†Ø¯Û Ú©Ø±Û’ گا؟Ùرمایا:کیا تم اس بات پر ایمان Ù†Ûیں رکھتے؟بولا:ایما Ù† تو رکھتا Ûوں‘لیکن چاÛتا ÛÙˆÚº Ú©Û Ù…ÛŒØ±Ø§ دل پوری طرØ+ مطمئن ÛÙˆ جائے۔ Ùرمایا:توچار پرندے لو اور ان Ú©Ùˆ اپنے سے Ûلالو‘ پھر ان Ú©Ùˆ Ù¹Ú©Ú‘Û’ کر Ú©Û’ Ûر Ù¾Ûاڑی پر ان کا ایک Ø+ØµÛ Ø±Ú©Ú¾ دو‘ پھر ان Ú©Ùˆ بلائو ÙˆÛ ØªÙ…Ûارے پاس دوڑتے Ûوئے آئیں Ú¯Û’ اور یاد رکھو Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØºØ§Ù„Ø¨ اور Ø+کیم Ûے۔‘‘
ÛŒÛاں ان واقعات Ú©ÛŒ توضیØ+ کا موقع Ù†Ûیں ÛÛ’ جن Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù ÛŒÛ Ø¢ÛŒØ§Øª Ø§Ø´Ø§Ø±Û Ú©Ø± رÛÛŒ Ûیں ÛÙ… صر٠اس Ø+قیقت Ú©Ùˆ معلوم کرنا چاÛتے Ûیں جو ان آیات Ú©Û’ اندر مضمر ÛÛ’ اور جس Ú©ÛŒ طر٠نظم کلام رÛنمائی کر رÛا ÛÛ’Û” Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ بتایا Ú©Û Ú©ÙˆÙ† لوگ Ûیں جو تاریکی سے روشنی Ú©ÛŒ طر٠آتے Ûیں اور کون لوگ Ûیں جو روشنی سے تاریکی Ú©ÛŒ طر٠جاتے Ûیں۔پس نظم اور اسلوب کلام’’الم ترالی الذین Ø+اج ابراÛیم ÙÛŒ ربÛ‘‘۔(کیا تم Ù†Û’ اس Ú©Ùˆ Ù†Ûیں دیکھا جس Ù†Û’ ابراÛیم سے اس Ú©Û’ رب Ú©Û’ باب میں Ø+جت Ú©ÛŒ)دونوں مقتضی Ûیں Ú©Û Ø§Ù† آیات کا تعلق ماسبق آیت سے ÛÙˆ Û” پھر جب ÛÙ… ان آیات Ú©Û’ مضمون پر Ù†Ú¯Ø§Û ÚˆØ§Ù„ØªÛ’ Ûیں تو Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ø¨Ø§Ù„Ú©Ù„ صا٠ÛÙˆ جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¢ÛŒØª ماسبق میں جس بات Ú©Ùˆ اجمال Ú©Û’ ساتھ بیان Ùرمایا تھا ان آیات میں اسی Ú©Ùˆ پوری وضاØ+Øªâ€˜Ø¨Ù„Ú©Û ØªÙ…Ø«ÛŒÙ„ Ú©Û’ ساتھ سمجھا دیا ÛÛ’ Ú©Û Ú©Ø³ قسم Ú©Û’ لوگ Ûیں جو خدا Ú©ÛŒ روشنی سے Ù…Ø+روم رÛتے Ûیں اور کون لوگ Ûیں جو اس Ú©ÛŒ Ûدایت سے Ùیض یاب Ûوتے Ûیں۔اب آیئے ان آیات Ú©Ùˆ اچھی طرØ+ تØ+لیل کر Ú©Û’ سمجھیں۔ان میں غور کرنے سے تین شخصوں کا بیان معلوم Ûوتا ÛÛ’:
ایک ÙˆÛ Ø´Ø®Øµ ÛÛ’ جو Ø+کومت‘ دولت اور ملک Ùˆ سلطنت Ú©Û’ نشے سے مخبوط Ûے‘ Ø+ضرت ابراÛیم Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… Ù†Û’ اس Ú©Û’ سامنے Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ روشنی پیش Ú©ÛŒ ۔لیکن ÙˆÛ ØºØ±ÙˆØ± Ú©ÛŒ بدمستی میں کسی بات پر غور کرنا Ù†Ûیں چاÛØªØ§â€˜Ø¨Ù„Ú©Û Ø+ضرت ابراÛیم Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… Ú©ÛŒ بات پر Ùوراً Ù…Ø¹Ø§Ø±Ø¶Û Ú©Ø± بیٹھتا ÛÛ’Û”Ø+ضرت ابراÛیم Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… اس Ú©Û’ معارضے کا Ù†Ûایت معقول جواب دیتے Ûیں اور ÙˆÛ Ø§Ù† Ú©Û’ جواب سے لاجواب بھی ÛÙˆ جاتا Ûے‘لیکن پھر بھی اس پر ایمان ÙˆÛدایت Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù†Ûیں کھلتی Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§ï·²ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ روشنی طلب گاروں اور ڈھونڈ Ù†Û’ والوں Ú©Û’ لئے ÛÛ’ Û” جو اس سے Ù…Ø¹Ø§Ø±Ø¶Û Ú©Ø±ØªÛ’ Ûیں ان Ú©ÛŒ آنکھیں اس سے چند ھیاتو جاتی Ûیں ØŒ لیکن اس سے ان پر ایمان Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù†Ûیں کھلتی Û”
دوسرا ÙˆÛ Ø´Ø®Øµ ÛÛ’ جو علم وایمان اور یقین وبصیر ت کا طلب گارÛÛ’ اور ان چیزوں Ú©Û’ Ø+اصل کرنے کیلئے ÙˆÛ Ø§Ø³ طریقے پر گامزن ÛÛ’ جو اÛÙ„ Ø+Ù‚ کا Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û ÛÙˆ تا ÛÛ’ ÙˆÛ Ø¹Ù„Ù… Ú©Û’ جھوٹے مد عیوں اور Ù…Ù†Ø§Ø¸Ø±Û Ø¨Ø§Ø²ÙˆÚº Ú©ÛŒ طر Ø+ بستیوں ØŒ مدرسوں ØŒ مسجدوں اور خانقاÛÙˆÚº میں مبا Ø+Ø«Û’ اور مناظرے Ú©ÛŒ مجلسیں Ù†Ûیں منعقد کر تا پھرتا اور Ù†Û ÛŒÛ Ú©Ø± تا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ùˆ Ø®Ø·Ø±Û Ø¯Ù„ میں گزر جائے اس Ú©Ùˆ جھٹ چند ورقوں میں چھاپ کرساری دنیا میں اپنے علم Ùˆ Ùضل کا ÚˆÚ¾Ù†Úˆ ورا پیٹنے Ú©ÛŒ Ú©Ùˆ شش کرے۔ Ø¨Ù„Ú©Û Ø³ÙˆÚ†Ù†Û’ والے دماغ اور غو ر کرنے والے والی طبیعت Ú©ÛŒ طرØ+ ÙˆÛ Ø®Ù„ÙˆØª Ú©Û’ گوشوں اور تنÛائی Ú©Û’ ویرانوں کا شائق ÛÛ’ ØŒ ÙˆÛ Ø¨Ø³ØªÛŒÙˆÚº Ú©Û’ Ûجوم سے بھاگتا اور Ø´Ûروں Ú©Û’ اژدØ+ام سے گھبراتاÛÛ’ اورچاÛتاÛÛ’ Ú©Û Ú©Ø³ÛŒ مقام عبر ت Ùˆ موعظت کا کوئی خلوت Ú©Ø¯Û Ù…ÛŒØ³Ø± آ جائے تواپنے ان سوالوں Ú©Ùˆ Ù„Û’ کر بیٹھ جا ئے جن Ú©Û’ جواب کیلئے ÙˆÛ ÛÙ…Û ÙˆÙ‚Øª ØªØ´Ù†Û ÙˆØ¨Û’ قرار ÛÛ’ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø§Ø³ÛŒ طرØ+ Ú©ÛŒ کسی ÚˆÚ¾Ù¹ÛŒ ÛÙˆ ئی بستی پر اس کا گزر ÛÙˆ جا تا ÛÛ’ اس Ú©ÛŒ منÛدم دیو ار ØŒ اس Ú©Û’ ٹوٹے Ûوئے در ØŒ اس Ú©ÛŒ Ù¾Ø±Ú¯Ù†Ø¯Û Ø§ÛŒÙ†Ù¹ÛŒÚºØŒ اس Ú©ÛŒ ÙˆØ+شت وویرانی Ú©ÛŒ خاموشی اس Ú©Û’ سامنے عبر توں اور بصیرتوں کا ایک دÙتر کھول دیتی ÛÛ’ اور طبیعت کا ذوق Ùورا ًاپنے لیے Ùکر ونظر کا موضو ع تلاش کر لیتا ÛÛ’ اور جس سوال پر دماغ بار بار زور آزمائی کر Ú©Û’ عاجز آچکا تھا ØŒ لیکن کوئی تشÙÛŒ بخش Ø+Ù„ Ù†Û Ù¾Ø§ سکا تھا، موقع وماØ+ول Ú©ÛŒ تاثیر سے دل کا ÙˆÛÛŒ داغ پھر ابھر آتاÛے۔اگر Ú†Û Ø³ÙˆØ§Ù„ ÙˆÛÛŒ ÛÛ’ Ø¬ÙˆÙ…Ú©Û Ø§ÙˆØ± طائ٠کے سرکشوں Ù†Û’ کیا تھااور جس Ú©Û’ جواب میں قرآن Ù†Û’ ان Ú©Ùˆ جھڑ Ú©ÛŒ سنائی تھی لیکن سوال کرنیوالے Ú©Û’ باطن Ú©ÛŒ Ø°Ûنیت بالکل مختل٠ÛÛ’ ÙˆÛا Úº انکار کا گھمنڈ تھا ÛŒÛاں تواضع Ú©ÛŒ مسکینی ÛÛ’ ÙˆÛاں منا ظر Û ÙˆÙ…Ø¬Ø§Ø¯Ù„Û Ú©Ø§ ÙˆÙ„ÙˆÙ„Û ØªÚ¾Ø§ ÛŒÛاں سوال Ú©ÛŒ خلش اور اضطراب ÛÛ’ ،وÛا Úº Ø+ری٠کو Ú†Ù¾ کرنے Ú©ÛŒ خواÛØ´ کا رÙرماتھی ÛŒÛاں سوال ÛÛ’ اور ان دونوں میں آسمان وزمین کا Ùرق ÛÛ’ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø§Ø³ شخص Ú©Û’ ساتھ بالکل Ù…Ø®ØªÙ„Ù Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û ÛÙˆ تا ÛÛ’ اس Ú©Û’ Ø´Ú© Ú©Û’ ازالے Ú©Û’ لیے اسباب Ú©Û’ تمام پردے Ûٹادئیے جا تے Ûیں ØŒ اور ایک ایسی صورت Ø+الات سامنے آجا تی ÛÛ’ جو Ø´Ú© Ú©Û’ ایک ایک کا نٹے Ú©Ùˆ Ú†Ù† Ú†Ù† کرنکال دیتی ÛÛ’ اور ÙˆÛ ÛŒÙ‚ÛŒÙ† کا مل Ú©ÛŒ روشنی سے معمور ÛÙˆ کر پکار اٹھتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Û’ Ø´Ú© اﷲ تعالیٰ Ûر چیز پر قادر ÛÛ’Û” ترجمÛ’’ پس جب اس پر Ø+قیقت اچھی طر Ø+ واضØ+ ÛÙˆ گئی ÙˆÛ Ù¾Ú©Ø§Ø± اٹھا Ú©Û Ù…ÛŒÚº جانتا ÛÙˆÚº Ú©Û Ø¨Û’ Ø´Ú© اﷲÛر چیز پر قادر ÛÛ’ ۔‘‘
اسکے بعد تیسرے شخص Ø+ضرت ابراÛیم Ø‘ نمودار Ûوتے Ûیں ØŒ اور Ùرماتے Ûیں اے پروردگار ØŒ مجھے تودکھا دیا Ú©Û ØªÙومردوں Ú©Ùˆ کیسے Ø²Ù†Ø¯Û Ø§Ù¹Ú¾Ø§ کھڑا کرے گا ØŒ سوال ÛÙˆ تاÛÛ’ Ú©Û Ú©ÛŒØ§ تم اس با ت پر ایمان ویقین Ù†Ûیں رکھتے ØŸÙرماتے Ûیں، ایمان ویقین توÛÛ’ ØŒ بھلا ایمان Ùˆ یقین کیوں Ù†Û ÛÙˆ گا ØŒ تیرے علم وقدرت سے کیا بعید ÛÛ’ ØŒ تÙوتوسب Ú©Ú†Ú¾ کر سکتاÛÛ’ ،لیکن اے رب ØŒ میں ایمان ویقین سے Ú©Ú†Ú¾ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ú†Ø§Ûتا ÛÙˆÚº ØŒ میں شرØ+ صدر کا بھوکا Ûوں، میں چاÛتاÛÙˆÚº Ú©Û Ø§Ù†ÙˆØ§Ø±Ùˆ بصیرت Ú©Û’ دریا میں ڈوب جاؤں ØŒ میرا Ø³ÛŒÙ†Û Ø§Ù“Ùتاب یقین وطمانیت کا ابدی ودائمی مطلع بن جا ئے ØŒ میں جو Ú©Ú†Ú¾ بصیرت سے سمجھا ÛÙˆÚº ØŒ اس Ú©Ùˆ بصارت سے بھی دیکھ لو Úº ØŒ اس Ú©ÛŒ معرÙت میں با Ù„Ú©Ù„ غرق ÛÙˆ جاؤں ØŒ اس Ú©Û’ رنگ میں بالکل رنگ جاؤں۔ ØªØ±Ø¬Ù…Û (چاÛتاÛÙˆÚº Ú©Û Ù…ÛŒØ±Ø§ دل پوری طرØ+ مطمئن ÛÙˆ جا ئے)Û”â€˜â€˜ÛŒÛ Ø+الت اوپر Ú©ÛŒ دونوں Ø+التوں سے مختل٠ÛÛ’ ÛŒÛ Ù†Û ØªÙˆØ§Ù†Ú©Ø§ راور غرور Ú©ÛŒ Ø+الت ÛÛ’ Ù†Û Ø´Ú© واضطراب Ú©ÛŒ Ø¨Ù„Ú©Û ÛŒÛ Ø´Ø±Ø+ صدر Ú©ÛŒ طلب ÛÛ’ ØŒ اور اﷲتعالیٰ ان Ú©Û’ ساتھ ایسا Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©Ø±ØªØ§ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù† کا دل اطمینان ویقین Ú©ÛŒ دولت سے مالامال ÛÙˆ جا تا ÛÛ’ اور ان Ú©ÛŒ بصیرت Ú©Û’ سامنے سے تمام Ø+جابا ت یک قلم ÛÙ¹ جاتے Ûیں ÛÙ… Ù†Û’ اوپر بیان کیا ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ ØªÛŒÙ† شخص درØ+قیقت تین جماعتوں Ú©Û’ نمائندے Ûیں اور خدا Ú©ÛŒ روشنی ان تینوں جماعتوں Ú©Û’ ساتھ تین مختل٠قسم Ú©Û’ معاملے کرتی ÛÛ’Û”